IT-service och support
Som student vid Lunds universitet får du tillgång till digitala tjänster som hjälper dig i studierna. Här hittar du information om studentkonto, mejl, program, utskrifter, nätverk och LU-kort – allt du behöver för att snabbt komma igång.
Studentkonto
Med studentkontot får du tillgång till universitetets digitala tjänster, som din studentmejl, lärplattformar, och bibliotekssystem.
Studentmejl
Som student får du en mejladress från universitetet. Du kan välja att använda en annan mejl, men det är viktigt att du vidarebefordrar din studentmejl dit så att du inte missar viktig information.
Mejl och studentmejl på Lunds universitet
Programvara
Som student har du tillgång till flera programvaror, till exempel Office 365 och statistikprogram.
Wifi och VPN
Som student kan du ansluta till universitetets trådlösa nätverk via wifi på campus. Du kan också använda VPN (Virtual Private Network) för att nå universitetets resurser hemifrån på ett säkert sätt.
Skriva ut och kopiera
Du kan skriva ut, kopiera och skanna dokument via universitetets utskriftssystem, både från din egen dator och ifrån universitetets datorer.
LU-kortet
LU-kortet fungerar som ditt passerkort till lokaler, bibliotek och andra tjänster vid universitetet.
Kontaktinformation LU Servicedesk
Öppettider: måndag till fredag 08.00 – 16.00
Du kan kontakta oss på flera sätt:
Skicka ett mejl till oss servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
Skapa ett ärende, hitta användarguider och se aktuell driftinformation i vår självbetjäningsportal.
Självbetjäningsportal luservicedesk.service-now.com
Få direkt hjälp i vårt digitala mötesrum. Här gäller begränsade öppettider.