Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Wifi och VPN

Lunds universitet erbjuder trådlöst internet (wifi) via Eduroam och säker uppkoppling till universitetets nätverk via VPN (Virtual Private Network).

Trådlöst nätverk (wifi)

Som student kan du använda det globala nätverket Eduroam. Det ger dig en säker internetuppkoppling på campus och på många andra platser. Du kan ansluta till Eduroam:

  • i Lunds universitets lokaler
  • på Lunds kommunala bibliotek
  • på Region Skånes sjukhus
  • på universitet och högskolor runtom i Sverige och i världen
  • på vissa flygplatser, restauranger och hotell.

Karta över platser att ansluta till Eduroam i Sverige – eduroam.se

Logga in på Eduroam

Använd ditt studentkonto för att logga in. Skriv ditt användarnamn följt av @lu.se – till exempel ab1234cd-s [at] lu [dot] se. Lösenordet är samma som till ditt studentkonto.

Installera Eduroam på dator eller mobil 

Första gången du loggar in behöver du konfigurera din enhet. I självbetjäningsportalen hittar du guider för olika enheter och operativsystem.

Installationsguider för dator

Installera Eduroam på Windows

Installera Eduroam på MacOS 

Installera Eduroam på Linux 

Installationsguider för mobil och surfplatta

Installera Eduroam på iphone eller ipad 

Installera Eduroam på Android

VPN – Virtual Private Network

VPN gör att du kan använda universitetets nätverk, oavsett var du befinner dig. Du behöver VPN för att få tillgång till vissa tjänster som kräver att du är ansluten via Lunds universitets nätverk.

När du använder VPN får du ett IP-nummer som tillhör universitetet. Det är som om du vore uppkopplad direkt via campus.

Guider för VPN i självbetjäningsportalen

Regler för datanätverk

Att använda universitetets nätverk är ett privilegium, inte en rättighet. Om du missbrukar tjänsten kan du bli avstängd från att använda datanätet, tillfälligt eller permanent.

Läs reglerna för att använda Lunds universitets datanätverk

Kontaktinformation

LU Servicedesk

Öppettider: måndag till fredag 08.00 – 16.00.

Du kan kontakta oss på flera sätt: 

Skicka ett mejl till oss på servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)


Skapa ett ärende, hitta användarguider och se aktuell driftinformation i vår självbetjäningsportal. 

Självbetjäningsportal


Få direkt hjälp i vårt digitala mötesrum. Här gäller begränsade öppettider.

Studentsupport i Zoom - campusonline.lu.se